Зміни в критеріях оцінювання власного висловлення: введено 0 балів за 16 і більше орфографічних та пунктуаційних помилок та 0 балів за 11 і більше лексичних, граматичних і стилістичних помилок (раніше за будь-яку кількість помилок ставили 1 бал).
Подаємо також матеріал для роботи з учасниками ЗНО: приклади формулювання тези, аргументів, прикладів з літератури, історії та власного життя, висновків. У дужках вказуємо, скільки балів може отримати кожна позиція. Приклади взято з робіт учасників пробного ЗНО з проблеми, наведеної вище (Чи має змінитися ставлення до вищої освіти в нашому суспільстві?Викладіть Ваш погляд на проблему.) У деяких реченнях допущено помилки - опрацюйте їх разом з учнями. Матеріал надано методистом Дніпропетровського РЦОЯО Мамчич І.П.
ТЕЗА
На мою думку, у сучасному суспільстві людина передусім повинна бути освіченою. Це не залежить від того, яку професію вона для себе обрала. Для того, щоб населення країни мало високий інтелектуальний рівень, необхідно забезпечити людину ефективною освітою, яка б спрямовувала їх до власного росту і розвитку в соціальному середовищі.(2б.)
Усі професії потрібні, і не обов'язково бути юристом чи економістом із вищою освітою, щоб досягти успіху в житті. Щасливою і самодостатньою може стати людина за умови, що обере професію, до якої має хист і бажання, навіть якщо вища освіта для цього не знадобиться. (2б.)
Так, я погоджуюсь, в Україні зараз справді скрутне становище, куди не поглянь - всюди люди прагнуть вищої освіти. Та чи потрібна вона їм? Я думаю, - ні. (1б.)
Щоб викласти свій погляд на цю проблему, потрібно врахувати безліч другорядних чинників. У цьому питанні є величезна кількість нюансів, які потрібно врахувати, щоб зробити правильний прогноз щодо майбутнього ставлення до освіти в нашому суспільстві. Саме тому я не можу сказати чи погоджуюся я, чи ні. (1 або 0б.)
На мою думку, ставлення до вищої освіти у суспільстві має двостороннє значення.(0б.)
Вища освіта - це рівень знань, що набуваються в різних вищих навчальних закладах на базі повної загальної середньої освіти. Ми скаржимося, що не вистачає вільного часу, що навчання займає більшу частину життя.
Як приклад, наведу випадок з життя моєї подруги... (0 б.)
АРГУМЕНТИ
По-перше, зараз в нашому суспільстві критично не вистачає людей, професій яких потребуємо щоденно: слюсарі, пекарі, будівельники, трактористи.
По-друге, люди, знайшовши своє покликання душі, можуть стати більш щасливими, вони не будуть гнатися за престижним статусом - «студент вищого навчального закладу». (2 б.)
Доказом цього може слугувати той факт, що велика кількість випускників обирають професію не за покликанням, а зважаючи на бажання батьків, сімейні традиції чи престижність тієї чи іншої роботи.
Велику роль у виборі професії відіграє також нестача професійних технічних училищ, відсталість матеріально-технічної бази, інформатизації освітнього процесу та низький рівень викладання в них. (2 б.)
(Теза - У наш час більшість молоді прагне вступити до вищих навчальних закладів, замість того, щоб навчатися робочих спеціальностей, через що і зникає робочий клас.) Україна перш за все потребує звичайних робітників, бо всі її ресурси необхідно оброблювати. (1 б.)
З кожним роком усе більше випускників залишають нашу країну та прагнуть здобувати освіту в престижних університетах Європи. Тому в Україні не залишається молоді, яка в майбутньому дбатиме про нашу державу. (0 б.)
(Аргумент - На мою думку, вища освіта необхідна у нашій країні і є необхідною складовою для подальшого успішного розвитку нашого краю.) .Іншим аргументом може слугувати те, що майже всі люди, що не мають вищої освіти упродовж усього життя мріють її отримати. (1 б.)
Людина повинна здобути вищу освіту, якщо хоче гарно жити. Українців, які мало заробляють, називають невдахами. По-перше, тому, що вони живуть у скруті. По-друге, тому, що в них немає іномарки і дорогого телефону. (1 б.)
ПРИКЛАД З ЛІТЕРАТУРИ
(Аргумент - По-перше, здобування освіти - це перший до самореалізації в житті крок у самостійне доросле життя.) Одним із яскравих прикладів є твір «Місто» Валер'яна Підмогильного. Головний герой Степан Радченко, приїхавши до міста, прагнув здобути освіту. Це була його найголовніша мета та мрія. Здобувши освіту,(фактична помилка) він почав реалізовувати себе в житті. Бажання та вища освіта допомогли йому знайти роботу, яка приносила йому задоволення та, звичайно ж, користь. Але, уявіть, скільки він приклав багато зусиль для цього. (1 б.)
Прикладом такого прагнення слугує Мольєрівський головний герой пан Журден із твору «Міщанин-шляхтич», який також прагнув стати більш розвиненим та інтелігентним. І до чого ж це його призвело? Задумайтесь над цим питанням і, можливо, змініть ставлення до вищої освіти. (1 б.)
Не можна не згадати приклад із байки Григорія Сковороди «Бджола та шершень», коли бджола постійно працювала, а шершень тільки «спочивав на лаврах». Взагалі цю байку можна порівняти із ситуацією з освітою в Україні. (0 б.)
ПРИКЛАД З ІСТОРІЇ ЧИ ВЛАСНОГО ЖИТТЯ
(Аргумент - По-друге, навіть якщо людина з народження має талант чи здібності до
чогось, то за допомогою гарної освіти вона зможе розширити межі своїх можливостей і досягти більшого.) Наприклад, видатна українська письменниця Ліна Костенко, що має талант від Бога, отримала блискучу освіту. Після закінчення середньої школи вона навчалася в Київському педагогічному інституті, а згодом - у Московському літературному інституті імені О. М. Горького, отримала почесне звання професора Києво-Могилянської академії, доктора Львівського та Чернівецького університетів. (2 б.)
Моя подруга закінчила школу та не могла визначитися із вищим навчальним закладом. Усі рідні радили вступати на факультет журналістики, адже вона непогано писала твори, добре знала англійську мову, була редактором шкільної газети. Але мріяла моя подруга зовсім не про журналістику, вона хотіла займатися художнім розписом нігтів. І всупереч переконанням батьків вона почала вчитися цій справі і наполегливо йти до своєї мети. Зараз подруга - гарний фахівець у галузі декоративного манікюру. Робота їй страшенно подобається, оскільки подруга творить красу, адже доглянуті нігті прекрасно доповнюють образ справжньої жінки - розкішної, вродливої та неповторної. (2 б.)
Яскравим прикладом того, що ми повинні змінити своє ставлення до вищої освіти, є мій знайомий. Він вчився у школі на відмінно, вступив до вищого навчального закладу, але після його закінчення не зміг влаштуватися на роботу. (2 б.)
У моєму житті був подібний випадок. Один мій знайомий пішов працювати відразу ж після 11 -го класу. Йому всі говорили, що потрібно піти навчатися до вишу, але він нікого не слухав і вважав, що вища освіта йому зовсім не потрібна. Пройшли роки і в нього з'явилися дуже великі проблеми з роботою. Його не хотіли ніде приймати на роботу. І тоді він зрозумів, що вища освіта йому дуже потрібна, але час було втрачено. (1 б.)
Прикладом цього можна вважати нашу українську державу. Доки ми входили до складу СРСР, де суспільство було чітко поділено на класи, доти була стабільність як в економіці, так і в політиці. Коли ж стали незалежною державою, в Україні всі захотіли мати вищу освіту, і робітничий клас людей почав зникати, що призвело до краху економіки України. (0 б.)
Ще одним прикладом є історія з моєю тіткою. Вона має вищу освіту економіста, але все життя любила куховарити і знала, що стане кухарем, та з часом ця робота їй набридла. Отже, ... (0 б.)
ЛОГІЧНІСТЬ, ПОСЛІДОВНІСТЬ
(1)Я вважаю, що освіта, особливо вища, потрібна всім, адже без знань дуже важко в житті. (2)Для того щоб бути будівельником, кухарем чи економістом, потрібна освіта. (З)Так, щоб бути артистом чи перукарем, вища освіта для такої освіти непотрібна, а тільки диплом. (4)Але людина повинна пройти через навчання і сама для себе мати вищу освіту. (5)Наприклад, у творі «Місто» автор розкриває всю красу Києва тільки завдяки юнакові, який приїхав туди навчатися. (1 б.)
ВИСНОВКИ (Теза - Багатьом людям подобається більше фізична праця, ніж розумова. І вони замість того, щоб робити те, що їм подобається, мучать себе розумовою працею. І навіть якщо вони закінчують вищий навчальний заклад. Вони або влаштовуються на роботу та мучаться все життя, або починають працювати на роботі, яка не потребує вищої освіти.)
Отже, можна зробити висновок, що всі не можуть бути лікарями чи юристами. Хтось повинен бути будівельником чи машиністом. Адже не важливо, ким ви працюєте, головне отримувати від цього задоволення. Щоб потім ви могли сказати, що ви прожили життя не даремно. (2 б.)
Обираючи майбутню професію, кожна людина повинна керуватися своїми ( бажаннями та слухати своє серце, тому що тільки тоді її праця принесе гідний • результат та додасть їй сили. (1 б.)
(Теза - На мою думку, українцям варто вступати до вищих навчальних закладів, здобувати якісну освіту та робити вагомі внески у розвиток держави.)
Отже, можемо зробити висновок, що окрім людей освічених суспільству
потрібні робітники, що створюватимуть умови для життя. Адже потяг до освіченості у когось в крові, а хтось задовольняється працею. (1 б.)
(Теза - Серед мого оточення є люди, які збираються поступати до вузів тільки через те, що їх або спонукають батьки, або вони женуться за нібито великою заробітною платнею у майбутньому.)
Таким чином, обрання навчального закладу - дуже важлива справа, яку в нашому суспільстві ще не всі навчились виконувати. Для вирішення цієї проблеми треба, щоб кожен зазирнув у себе і зробив такий вибір, щоб потім не шкодувати. ( 0 б.)
Немає коментарів:
Дописати коментар